Reklama
 
Blog | Miloš Gregor

Zpackaná kampaň „Děkujeme, odcházíme“

Již drahnou dobu je nemalý prostor v médiích věnován akci Lékařského odborového klubu – svazu českých lékařů (LOK-SČL) nazvané Děkujeme, odcházíme. Jedná se o, mírně řečeno, kontroverzní kampaň. Nemíním zde hodnotit, jestli nakonec vyhraje odborový svaz či ministr. Co vím je, že lékaři prohrávají mediální bitvu. Proč? V textu se zaměřím na PR kampaně, které není dle mého názoru vydařené.


Problémů spjatých s touto akcí vidím více, v textu se však zaměřím pouze na dva, které vnímám jako zásadní. Předně se jedná o načasování. V médiích se kampaň začala objevovat v létě loňského roku. Předseda LOK-SČL Martin Engel dokonce prohlásil, že kampaň běží od loňského jara, kdy na ni odbory upozorňovaly tehdejší ministryni zdravotnictví Danu Juráskovou. Pokud opravdu můžeme počátky kampaně hledat již na jaře, bylo nanejvýš bláhové se domnívat, že by se měsíc či dva před volbami úřednická vláda zabývala tak zásadním tématem. Pokud šlo jen o jakousi přípravnou fázi a ostrá kampaň opravdu odstartovala až v létě, přijde mi jako nelogické novému ministrovi zdravotnictví Leoši Hegerovi ihned po nástupu do čela resortu pokládat „nůž na krk“. Navíc se Engel na podzim loňského roku v jednom diskuzním pořadu nechal slyšet, že nominaci Hegera na post ministra zdravotnictví plně podporoval. Pokud odhlédneme od personální otázky obsazení postu ministra zdravotnictví, načasování bylo nerozumné i díky doznívajícím problémům, které s sebou přinesla ekonomická krize. Je bláhové žádat výrazné navýšení finančního ohodnocení lékařů v době, kdy platy zaměstnanců veřejné správy mají plošně klesnout.

Druhým klíčovým bodem mé kritiky kampaně je její nekonzistentnost, nesrozumitelnost a neschopnost vysvětlit široké veřejnosti základní rozpory s ministerstvem. Pokud v létě odbory po vládě chtěly navýšení platů, již na podzim to Engel popřel slovy, že odborům jde o reformu celého systému zdravotnictví, který je v současné podobě neudržitelný a doplácí na něj vedle lékařů i pacienti. V zimě však LOK-SČL prostřednictvím Engela ministrovi vzkázal, že jednat o reformě nehodlá do té doby, dokud nebude vyslyšen jejich požadavek na zvýšení platů (na 1,5 až trojnásobek průměrné mzdy v ČR). Lékaři navíc nebyli schopni srozumitelně vysvětlit rozpory mezi Hegerem udávanými 50 tisíci Kč průměrné mzdy lékařů ve státních nemocnicích a jimi udávanými, mnohem nižšími, částkami.

Reklama

Kampaň pro LOK-SČL připravila agentura Ewing PR. Podle Marketing&Media za ni odbory zaplatily přes 3,5 mil. Kč. Nedokážu posoudit, nakolik je za body mé kritiky zodpovědná PR agentura a nakolik odborový svaz – zda se jedná o ne příliš dobře odvedenou práci Ewing PR nebo o neuposlechnutí rad, kterých se LOK-SČL a tvářím kampaně dostalo. Tvrdím, že toto jsou zbytečné chyby, kterým se dalo důslednou přípravou kampaně zabránit.

Na závěr malá perlička. Pokud jste se během posledního týdne podívali na webové stránky akce Děkujeme, odcházíme, v úvodu se vám objevil rámeček s citací ředitele FN Motol Miloslava Ludvíka: „Kdo to (výpověď) nevezme zpět, tak v březnu nemusí chodit do práce.“ Vidím jako logické, že pokud někdo podá výpověď, nemusí již chodit do práce. Je možné, že tím odbory chtěly sdělit něco jiného a já to nepochopil. Ani to by se však nemělo u dobrého PR stávat.

 

Text byl napsán pro PMG-CEE.